Svi tekstovi

11. 07. 2017

Pre godinu dana prvi put smo se susreli sa Nirom. Prvi utisak bio je da je ovaj automobil namenjen onima koji imaju razvijenu ekološku svest ali ne žele onaj snobovski, holivudski običaj da prati sve što je vezano za ekologiju. Posle dužeg testa, potvrdili smo naše mišljenje.

Stručnjaci Kije su napravili veoma zanimljiv potez i odlučili da konstruišu automobil koji će biti kao stvoren za one koji žive svoj život misleći na planetu ali bez potrebe da se time opterećuju svi koji ih poznaju. Izabrana je krosover kategorija vozila koja dosta obećava pre svega zbog svoje praktičnosti. Funkcionalnost karavana, nešto viša pozicija sedenja koja omogućava i dobru preglednost, i sve to upakovano u prilično kompaktnih 4,35 metara lima garantuju da će se za volanom Nira svako osećati prijatno. Eksterijer je lep za oko, ali bez nekih „vrištećih“ detalja koji skreću pažnju. Mirno i sređeno, nenametljivo ali simpatično. Recept dobro nam znanog proizvođača iz Volfsburga je vešto primenjen kako bi se distancirali od direktnog rivala Toyote prius. Iako oba modela koriste ista tehnička rešenja kada je asistent pogona u pitanju, u Kiji su želeli da se obrate potpuno drugačijoj publici.


U svakom slučaju Niro svojim izgledom jasno pokazuje kojoj familiji pripada. Ima zajedničkih crta lica sa novim Sportagom ali je nastao na potpuno novoj platformi koja je kreirana specijalno za ovaj model. Po dimenzijama Niro se „ugurao“ između cee’da i Sportaga, rame u rame sa Soulom koji pak, ima neku sasvim drugu priču iza sebe. Soul više vuče ka nekoj hipsterskoj, mladalačkoj strani, dok je Niro pre za one koji cen komfor i praktičnost. Kod Soula je primetan i taj premium utisak u kabini, dok je kod Nira sve nekako komercialnije i konvencionalnije. Eko varijantu Soula (Soul EV) pokreće samo elektromotor kao egzotičnije rešenje, dok je za Nira upotrebljena klasična hybrid varijanta. Sa treće strane, pak, postoji i Optima plug-in hybrid koja predstavlja hibridnu veziju sa priključkom na električnu mrežu radi dopune bateije. Sasvim racionalno razmišljanje marketing stručnjaka iz Koreje koji su pokrili sve najpoznatije varijante alternativnog pogona uz minimalno preklapanje proizvoda unutar game tako da kupci Nira nisu oni koji bi birali ni Soula EV ni Optimu. Ako bi ga uporedili sa Kijinim najuspešnijim SUV-om, Sportagom, Niro ima za 30 milimetara veće međuosovinsko rastojanje što ga čini prostranijim i udobnijim na dužim relacijama. Mesta u kabini ima više nego dovoljno za četiri visoke osobe, a prtljažnik je sa svojih 427 litara i gomilom pregrada kako stvari ne bi „lutale“ po prtljažnom prostoru i stvarale nepotrebnu buku.


Za pogon Nira izabran je benzinski motor sa direktnim ubrizgavanjem (GDI) zapremine 1,6 litara. Ovaj motor raspolaže sa 105 konjskih snaga. Uz ovaj motor u paru ide i elektromotor od 43,5 KS.
Startovanje motora ne prati nikakva drama, jer se, uglavnom, prvo pokreće elektromotor. Da nema indikatora na instrument tabli pomislili biste da se ništa nije ni dogodilo. Krenuli smo u vožnju prvo uz elektromotor, da bi se za koji trenutak kasnije priključio i benzinski. Lepa strana hibrida je ta da vozač uopšte ne mora da razmišlja koji je pogon trenutno aktivan. Vaše je samo da vozite. Uključivanje i isključivanje benzinskog agregata u samoj vožnji je neprimetno, nema nikakvih trzaja, seckanja ili nečeg sličnog. Jedino ukoliko uključite šematski prikaz na ekranu možete videti koji je trenutni status sistema. Grafika je vrlo pregledna i interesantna i pokazuje koji motor isporučuje snagu na točkove i ujedno na koji način se pune baterije. Naravno prioritet mora da ostane pogled na put. Sa skoro 150 konjskih snaga, Niro ima više nego dovoljno snage za svakodnevnu upotrebu. Uvek ima dovoljno rezerve za preticanje i tu je elektromotor od velike važnosti jer gotovo trenutno dobijate maksimalni obrtni moment na raspolaganju. Klasičnog merača obrtaja nema, jer i ne bi imao neku svrhu, a samo bi zbunjivao vozača prilikom uključivanja jednog, drugog ili pak zajedničkog rada oba motora. Umesto toga imate kazaljku koja pokazuje da li ste u režimu rada kada se puni baetrija, u eko modu ili „pauer“ modu kada su angažovana oba motora kako bi se postigle maksimalne performanse. Jedna od opcija putnog računara je i ta da vam pokazuje da li je vaš način vožnje u nekom trenutku ekonomičan, normalan ili pak agresivan.


Što se menjača tiče, na ovom modelu izbor je pao na provereni DSG automatizovani menjač. Iako neke druge kompanije preferiraju menjače sa kontinuiranim prenosom (bez promene brzina), inženjeri u Kiji su se odlučili za rešenje koje je klasičnije, ali koje kupci smatraju  za zabavnije. I zaista prilikom naglog dodavanja gasa Niro reaguje poput motora sa turbo punjačem i snažno povuče napred. S obzirom da je reč o automobilu iz „krosover“ porodice, ne treba očekivati čuda, ali nema neprijatnog naginjanja u krivinama, automobil ide lepo, dosta dobro drži pravac i prilično je krotak tako da neće zadavati probleme ni onima koji nisu previše vešti kada je vožnja u pitanju.


Kod hibridnih automobila veoma je bitno kontrolisati ukupnu masu vozila jer baterije predstavljaju dodatni teret. Ovde su smeštene između osovina kako ne bi poremetile ukupni balans vozila. Naravno, bilo je neophodno da se neke stvari olakšaju, tako su, recimo, hauba i poklopac prtljažnika u potpunosti izrađeni od aluminijuma. Iako možda ne deluje tako, ali dosta se vodilo računa i o aerodinamici tako da Niro poseduje veliki broj veliki broj aerodinamičkih rešenja koja nisu vidljiva na prvi pogled ali utiču na smanjenje koeficijenta otpora vazduha kako bi se smanjila potrošnja goriva. Kad smo već kod potrošnje goriva treba reći da se ona kod modela sa hibridnim pogonom malo razlikuje od onih sa konvencionalnim benzinskim motorima. U gradu se često koristi samo elektromotor, a i baterije se zbog čestih kočenja brže napune. Sa druge strane na auto-putu se koriste zajedno i benzinski i elektromotor pa je potrošnja u ovom slučaju veća od gradske. Na našem testu prešli smo oko 600 kilometara sa otprilike podjednakim udelom gradske vožnje, magistralnog i auto-puta. Kada smo vratili vozilo na putnom računaru stajala je brojka od 4,7 litara na 100 km. U gradu je potrošnja padala na 4,2 do 4,3 litra dok se na auto-putu pela do pet litara uz konstantno uključen klima uređaj. Nismo preterivali sa brzinom ali nismo ni razmišljali o ekonomičnoj vožnji tako da možemo da zaključimo da je ovo sasvim realna potrošnja kojom smo više nego zadovoljni jer je ipak reč o vozilo koje ima 1500 kilograma. Što se stanja napunjenosti baterija tiče, one su bile na nivou od 50 do 75 posto. Sa rezervoarom od 45 litara, ugrubo možete preći oko 950 kilometara, što prema trenutnim  cenama goriva u proseku dođe oko 7 dinara po kilometru.

Posle nedelju dana druženja sa Nirom načisto smo sa tim da su u Kiji odlično pozicionirali svoj novi model. Nalazi se u popularnoj kategoriji kao što su krosoveri čija popularnost iz godine u godinu raste. To je veliki plus. Iako se prius nameće kao glavni suparnik ne možemo da kažemo da je plan bio da Niro bude ubica priusa. On to jednostavno nije. Reč je o dva potpuno različita pristupa vozilu na hibridni pogon tako da je ovde prava reč kohabitacija. Pod hibridnim nebom ima mesta za oba modela.

Niro je od prve skice do poslednjeg šrafa konstruisan kao vozilo na hibridni pogon i samo kao hibrid će se i prodavati. Namera mu je da stvori jednu sasvim novu liniju vozila u porodici Kija i u tome će verovatno i uspeti.

Na evropskim i naročito američkim drumovima će sigurno biti česta pojava. Na našim će, na žalost, biti egzotika.

 

Prijavite se na test vožnju i uverite se u Kia kvalitet!

Prijavite se na test vožnju

 

Za gledanje originalnog testa, molimo da kliknete na donji pdf fajl:

 

Naručite se na RSS feed
22. 06. 2017

Iako je nezahvalno koristiti konkurente dok se opisuje i objašnjava neki model, prosto je nemoguće u priči o „niru“, prvom hibridnom Kijinom modelu, izbeći „ajonik“, koji stiže iz Hjundaija, kao i rodonačelnika hibridnih vozila, tojotu „prijus“. Korejci su „ajonikom“ napali „prijus“ na nedvosmislen i nediskretan način. Ovaj model za sebe bira rizičan put, koji, ako se ...

30. 05. 2017

Kijina fabrika u Slovačkoj je ultramoderno postrojenje za velikoserijsku proizvodnju automobile, koja je prošle godine obeležila deceniju više nego uspešnog poslovanja, koje se ogleda u preko 2,5 miliona automobile koji su sišli sa proizvodnih traka. Kija dolazi iz Azije i postaje jedan od vodećih automobilskih brendova u svetu. Ovako u slobodnom i obogaćenom prevodu zaista i znači ime ove kompanije, koja je za 45 godina, koliko se bavi proizvodnjom automobila uspela da stigne do višemilionskog godišnjeg tiraža i prodajne mreže u oko 180 zemalja sveta, sa 49.000 zaposlenih i godišnjim prihodom od gotovo 45 milijardi američkih dolara. Ali i više od toga, što je ...

08. 05. 2017

Odmah posle salona u Ženevi i naša javnost je, na tek minulom Salonu automobila u Beogradu, mogla da vidi potpuno novi Kia Rio koji je premijerno prikazan krajem 2016. u Parizu. Ovaj model je u 2016., naravno prethodna generacija, prodata u sjajnom „tiražu“ od 450.000 jedinica. To je 15 odsto Kijine ukupne prodaje, što samo po sebi govori o značaju ovog automobila iz B segmenta u proizvodnji južnokorejskog giganta. Četvrta generacija dolazi na tržište sa novim atraktivnim dizajnom, izuzetnom praktičnošću, novim bezbednosnim tehnologijama i funkcijama konekcije, kao i sa usavršenom upravljivošću i komforom. ...

12. 04. 2017

U garažu redakcije je stigao svež primerak automobila koji se tek pojavio. Vatreno crven je i zove se Rio. Rio. Kako njegovo ime odmah budi asocijacije. Na sambu, na ples, na muziku. Na karneval. Nije nam trebalo dugo, pogledima smo se dogovorili! Startujemo mali trocilindrični motor, sat u automobilu pokazuje 3.30. Aktiviramo navigaciju i ukucavamo: Keln! Krećemo, upravo počinje naš „karneval u Riju“! Dobra ...