Svi tekstovi

22. 06. 2017

 - Zasnovan na istoj osnovi kao „ajonik“, rođak iz Hjundaija, Kijin prvi hibridni model „niro“ predstavlja se sa potpuno drugačijim imidžom, jer je ujedno reč i o veoma originalnom i praktičnom krosoveru.

- I pored napredne tehnologije, u prvom planu su tišina i lakoća komforne vožnje, kao i prostranost kabine koja ga kandiduje za pravi porodični hibrid.

- Kija „niro“ je prostrano vozilo, prijatno za vožnju, koje podjednako uspešno ispunjava zadatke u gradu, ali i na porodičnom putovanju.

Iako je nezahvalno koristiti konkurente dok se opisuje i objašnjava neki model, prosto je nemoguće u priči o „niru“, prvom hibridnom Kijinom modelu, izbeći „ajonik“, koji stiže iz Hjundaija, kao i rodonačelnika hibridnih vozila, tojotu „prijus“. Korejci su „ajonikom“ napali „prijus“ na nedvosmislen i nediskretan način. Ovaj model za sebe bira rizičan put, koji, ako se pokaže uspešnim, može Kiji da donese mnoge nove kupce. Naime, u vreme dok se svaka kompanija trudi da ima u ponudi i hibridnu verziju nekog modela, ili automobil koji postoji isključivo kao hibrid, godinama unazad smo svedoci i toga da pravi bum na tržištu prave krosoveri – cenom bliski hečbecima, a stilom i praktičnošću kompaktnim SUV modelima. I dok je Hjundai odlučio da posle skoro dve decenije najzad odgovori na „prijus“ istom merom, pa se predstavio kao sedan, Kija se opredelila da spoji i potražnju za hibridnim vozilima, kao i popularnost  krosovera. I tako je nastao „niro“, prvi Kijin hibrid, koji je ujedno i njen najnoviji krosover.
Redak put
Tu treba odmah napomenuti najvažniji podatak u vezi sa „nirom“, a to je da će ovaj krosover uvek postojati samo kao hibrid – neće postojati isključivo benzinska verzija ili dizelaš. Ovakav sinhronizovan ulazak i među krosovere i među hibride je veliki napredak za Kiju, koja je do pre neku godinu pratila druge, a sada već i diktira trendove. Prvo što nam se dopalo jeste to što je „niro“ potpuno drugačiji i ništa u vožnji nas nije podsećalo na „ajonik“ koji smo nedavno testirali. Na stranu potpuno različit dizajn, ali „niro“ je ujedno i kraći i viši od „ajonika“. U enterijeru, razlikuje se i po stilu instrumenata i po ručici menjača. Unutrašnjost je prijatna, ali je najvažniji utisak to što je kabina izuzetnio prostrana i veoma praktična. Osim toga, položaj za volanom je zaista dobar.

 

Tiho prebacivanje „brzina“
Za jedan hibrid je logično da je startovanje motora tiho, jer se tada u potpunoj tišini aktivira samo električni motor. U nivou opreme „EX urban“, drugom po redu paketu kojim je bio opremljen primerak sa testa, startovanje motora nije na dugme, već okretanjem ključa, što je malo prevaziđeno i zastarelo rešenje za vozila sa ovako naprednom tehnologijom. Pri startovanju, važno je da sačekate da se na displeju pojavi zeleno svetlo da je sistem spreman, što prati i određena muzika koja podseća na podizanje operativnog sistema kod računara, na šta su nas Kijina vozila već navikla.
U vožnji su utisci veoma pozitivni. „Niro“ živahno ubrzava zahvaljujući saradnji električnog motora i benzinca zapremine 1,6 litara, koji zajedno nude 141 KS, što je više nego dovoljno za vozilo sa masom od oko 1.500 kg i, što je Korejcima verovatno najvažnije, to je skoro 20 KS više nego kod „prijusa“.
Ispred vozača, na ekranu putnog kompjutera, pokazivač toka energije pokazuje kada se koristi energija iz baterija, a kada se one troše sa ciljem ekonomične i ekološke vožnje. Naravno, u toku vožnje hibridni sistem sve radi sam, nije potrebno čak ni birati režim vožnje. Ovo je jedna od glavnih razlika u odnosu na hibridne verzije Tojotinih modela koje nude komandu „EV“, koja služi da prebaci režim rada u isključivo električni mod. Kod njih je moguće isključivo na struju preći par kilometara. „Niro“ zauzvrat mora da ubrza do željene brzine u hibridnom režimu, dakle donekle koristeći i benzinski motor, posle čega može nekoliko kilometara da održava brzinu. Koliko dugo može da održava brzinu u električnom režimu, zavisi od same brzine, ali i konfiguracije terena.
„Niro“ ne nudi režime rada, ali taj „nedostatak“ nadoknađuje zaista sjajnim menjačem. Dok japanska vozila decenijama biraju kontinualno varijabilni CVT menjač, pa su skoro praktično patentirali električnu verziju ovog sistema pod nazivom e-CVT, Korejci su se odlučili za „pravi“ automatski menjač sa šest stepeni prenosa i duplim kvačilom koji radi brzo i efikasno. Sve je veoma slično kao kod verzija koje nisu hibridne, na primer kod „sida“ i „sportidža“ i, što je najvažnije, tokom vožnje su promene „brzina“ mekane i skoro neprimetne. Nema „skuterovskog“ osećaja kao kod konkurenata iz Tojote, kod kojih tokom celog ubrzavanja motor glasno radi u visokim obrtajima, pa zato ubrzavanje i podseća na vožnju skutera. Kod „nira“ rad menjača je besprekoran u gradu pa i van grada do srednjih brzina. Drugim rečima, baš zbog ovakvog menjača vozač ne mora uopšte da prilagođava stil vožnje hibridnoj tehnologiji, kao kod vozila drugih proizvođača.
Relativno mala masa, kao i mekano podešeno oslanjanje, omogućavaju udobno putovanje, uz vrlo dobre vozne osobine. Atmosferski motor od 1.6 litara čini šta može i omogućava sasvim zadovoljavajuću vožnju u svim okolnostima.
Na kraju, nekoliko reči o potrošnji goriva. Zahvaljujući čestom krstarenju, korejski hibrid u proseku troši ispod pet litara goriva na 100 km. Ukratko, u svakodnevnom korišćenju, autonomija sa jednim punjenjem rezervoara je oko 800 km – skoro kao da je reč o dizelašu. Treba mu priznati da je on prvi hibridni krosover kompaktnih dimenzija i relativno pristupačne cene. Recimo, primerak sa testa košta 26.000 evra, što nije velika cena za vozilo opremljeno izuzetno skupom tehnologijom.
Porodični krosover
Kabina je veoma prostrana i za vozača i suvozača, ali i putnike iza njih. Putnici na zadnjoj klupi na raspolaganju imaju i ventilacione otvore, što je retko u ovoj kategoriji. Osim toga, tu je i naslon za ruku sa nosačima za čaše. Šteta jedino što između putničkog i prtljažnog dela nema malog otvora, koji bi, recimo, bio koristan za transport skija. Multimedijalni sistem dobija odličnu ocenu, koristi se veoma jednostavno, poseduje i klasične prekidače kao i one koji su osetljivi na dodir.
Tehnika - visoka iskorišćenost
Kija „niro“ i hjundai „ajonik“ imaju istu hibridnu tehnologiju. Srce čini benzinski motor zapremine 1,6 litara sa direktnim ubrizgavanjem specijalno razvijen za hibridna vozila. Zbog toga funkcioniše u Atkinsonovom ciklusu, koji predviđa kraću fazu kompresije od ekspanzije (postignutu dužim trajanjem otvaranja usisnih ventila putem varijatora faze). Time se povećava iskoristljivost (koja dostiže 40%) nauštrb snage (105 KS). Međutim, manjak snage benzinca se kompenzuje uz pomoć električnog motora od 32 kW (44 KS). Ta dva motora zajedno razvijaju 141 KS. Električni motor je smešten između konvencionalnog  i menjača sa duplim kvačilom, šest stepeni prenosa i još jednog dodatnog kvačila koje omogućava da se koristi sam ili zajedno sa benzinskim motorom. Kompaktna baterija od 1,56 kWh, postavljena ispod zadnjeg sedišta ispred rezervoara zapremine 45 litara je litijum-jonska, koja se najčešće ugrađuje kod plag-in hibrida (klasični hibridi najčešće imaju nikl-metalne baterije).
BORAVAK U KABINI I PREGLEDNOST – Mere u centimetrima, uglovi u stepenima
Sa međuosovinskim rastojanjem od 270 cm i dužinom od 436 cm, „niro“ je ipak veliko vozilo. Pozicioniran je negde između malih i srednjih krosovera. Prostora ima u izobilju za četiri osobe.  Preglednost unapred je dobra, a pri vožnji unazad pomaže kamera.
Vozačevo mesto
Mogućnosti podešavanja upravljača su dobre, pa svako može pronaći idealnu poziciju. Naslon se podešava u skokovima.

Prtljažnik – ukupna zapremina (litara) 427 litara
Baterije postavljene ispod zadnje klupe ne oduzimaju prostor od prtljažnika, koji je solidnih dimenzija. Naslon se obara u odnosu 60/40. Serijski se dobija komplet za popravku pneumatika, a može se doplatiti za rezervni točak smanjenih dimenzija. Zapremina je dovoljno velika za odlazak manje porodice na more.

Performanse
Kada se uporede performanse kije „niro“, ali i dva modela sa kojima je on u vezi, hjundaija „ajonik“, koji je nastao na istoj osnovi, kao i tojote „prijus“, koja im je glavni konkurent, vidi se da razlika u performansama i te kako postoji. Sa više snage, „korejci“ su brži, a „niro“, kao najkomforniji među njima, po performansama je u „zlatnoj sredini“.
Stabilnost i upravljivost
Udoban i upravljiv
Prilično mekana postavka i ne preterano velika masa omogućavaju „niru“ solidnu udobnost. Primećuje se lagano naginjanje karoserije, tipično za „mekane“ krosovere ali to nije neprijatno. Upravljač je dovoljno spreman, postavljanje u krivinu je brzo i lako.

 

 

Hvalimo
•    Veoma tiha vožnja, za koju je, pre svega, zaslužan automatski menjač sa dvostrukim kvačilom, koji malo proizvođača hibridnih vozila koristi.
•    Prostrana i praktična kabina nudi dovoljno komfora za četvoročlane porodice, čak i ako krenu na more.

 

Prijavite se na test vožnju i uverite se u Kia kvalitet!

Prijavite se na test vožnju

 

Za gledanje originalnog testa, molimo da kliknete na donji pdf fajl:

Naručite se na RSS feed
30. 05. 2017

Kijina fabrika u Slovačkoj je ultramoderno postrojenje za velikoserijsku proizvodnju automobile, koja je prošle godine obeležila deceniju više nego uspešnog poslovanja, koje se ogleda u preko 2,5 miliona automobile koji su sišli sa proizvodnih traka. Kija dolazi iz Azije i postaje jedan od vodećih automobilskih brendova u svetu. Ovako u slobodnom i obogaćenom prevodu zaista i znači ime ove kompanije, koja je za 45 godina, koliko se bavi proizvodnjom automobila uspela da stigne do višemilionskog godišnjeg tiraža i prodajne mreže u oko 180 zemalja sveta, sa 49.000 zaposlenih i godišnjim prihodom od gotovo 45 milijardi američkih dolara. Ali i više od toga, što je ...

08. 05. 2017

Odmah posle salona u Ženevi i naša javnost je, na tek minulom Salonu automobila u Beogradu, mogla da vidi potpuno novi Kia Rio koji je premijerno prikazan krajem 2016. u Parizu. Ovaj model je u 2016., naravno prethodna generacija, prodata u sjajnom „tiražu“ od 450.000 jedinica. To je 15 odsto Kijine ukupne prodaje, što samo po sebi govori o značaju ovog automobila iz B segmenta u proizvodnji južnokorejskog giganta. Četvrta generacija dolazi na tržište sa novim atraktivnim dizajnom, izuzetnom praktičnošću, novim bezbednosnim tehnologijama i funkcijama konekcije, kao i sa usavršenom upravljivošću i komforom. ...

12. 04. 2017

U garažu redakcije je stigao svež primerak automobila koji se tek pojavio. Vatreno crven je i zove se Rio. Rio. Kako njegovo ime odmah budi asocijacije. Na sambu, na ples, na muziku. Na karneval. Nije nam trebalo dugo, pogledima smo se dogovorili! Startujemo mali trocilindrični motor, sat u automobilu pokazuje 3.30. Aktiviramo navigaciju i ukucavamo: Keln! Krećemo, upravo počinje naš „karneval u Riju“! Dobra ...

27. 03. 2017

Naša redakcija već 15 godina organizuje Supertest – specijalni test automobila koji se sastoji iz šest faza. Tako tokom šest meseci proveravamo koliko je vozilo komforno i praktično, zatim usmiramo utiske iz vožnje u gradu i na otvorenom putu, a onda dajemo reč i našim čitatocima koji ga, nakon celodnevne vožnje, ocenjuju. Na kraju, priču zaokružujemo  i pregledom servisne ...